Ya ha pasado un tiempo desde el
estreno de Vengadores: Endgame y tras haber hecho una crítica sin spoilers que
podéis leer en el blog, creo que ya es momento de entrar en los detalles de
esta inabarcable superproducción hollywoodiense. La última entrega de Los
vengadores es probablemente el mayor esfuerzo de la industria de
entretenimiento occidental por atraer a las masas al cine y puedo afirmar, sin
temor a equivocarme, que lo ha logrado con creces, recaudando más de mil
millones en todo el mundo en su primera semana de estreno. Dicho esto,
¡destripemos la película!
En contraposición al épico y
dramático final de Infinity War, que nos dejó a todos al borde del colapso, la
historia de Endgame comienza de forma tranquila y apacible en la granja de
Clint Barton/Hawkeye, quien está instruyendo a su hija en el noble arte del
tiro con arco. Sin embargo, como diría Gandalf en El Señor de los Anillos, ésta
no es más que la calma que precede a la tempestad. Y vaya si llega. Poco
después, toda su familia se esfuma, dando a entender que fueron víctimas del temible
chasquido de Thanos. Una escena muy interesante para mostrarnos la otra cara de
la moneda, la parte más humana y trágica que tanto pasa desapercibida en este
tipo de superfilmes; más allá de los héroes caídos, hubo millones de familias que
desaparecieron por culpa de Thanos.
Vista la introducción, los hermanos
Russo van directos al grano o mejor dicho, al Iron Man, que está perdido en el
espacio, desnutrido y desesperado, aguardando con resignación su muerte. Sin
embargo, la Capitana Marvel aparece para salvarlo a él y a Nébula en uno de los
momentos/conveniencia del guión que pasamos por alto porque, joder, ha
sobrevivido Tony Stark –como era de esperar, por otra parte–. Podemos
plantearnos muchas preguntas, por ejemplo, ¿cómo supo Capitana Marvel dónde
estaba la nave? y si lo sabía, ¿por qué no vino antes a rescatarlos? No
obstante, creo que la satisfacción de verlo reuniéndose con Capitán América y
cía. de nuevo supera este gazapo.
Por otro lado, debo
decir que el papel de Capitán Marvel en esta película se sintió forzado y
completamente innecesario, lo que plantea la pregunta de por qué diablos Marvel
apresuró su personaje tanto, cuando pudieron haberla dejado dirigir la próxima
fase como Iron Man hizo en los inicios del UCM. Su película independiente se
estrenó apenas un par de meses antes que Endgame y no ha dado tiempo a digerir
su personaje, dejar que crezca y se desarrolle con los años. Me parece un craso
error por parte de Feige y Disney que espero tenga corrección en las próximas
películas.
Cerrando este pequeño paréntesis y volviendo a la acción, poco después de llegar a la base de Los Vengadores somos testigos de un intenso cara a cara entre el
Capitán América y Iron Man; mientras, Nébula y Mapache encuentran el lugar donde se
esconde Thanos, que desapareció sin dejar rastro. Los Vengadores se dirigen
hasta allí y lo matan sin pensárselo dos veces, no sin antes comentarles que ha
destruido las gemas del infinito para que nadie pueda usarlas nuevamente. Es en este
momento cuando Endgame hace su declaración de intenciones: Thanos ya es pasado, ahora el verdadero desafío es encontrar una manera de revertir este desaguisado.
Nada más empezar la película, los
Russo nos han dado varias bofetadas argumentales: primero con la escena inicial
y ahora con esta sorpresa. Nuestros héroes se encuentran más abatidos incluso
que antes, han perdido toda la esperanza y eso se refleja claramente en la cara
y los gestos de Thor. Están bien jodidos.
Tras una elipsis de cinco años,
Capi, Thor, Tony y cía. van cada uno por su cuenta; unos asisten a reuniones de
veteranos, otros han fundado una familia y Thor, bueno, él bebe litros y litros
de cerveza asgardiana…¡planazo! Es cierto que desde la muerte de Thanos hasta
prácticamente la secuencia final, no hay demasiada acción y sí mucho diálogo
pero es que la situación ha cambiado: ya no hay un villano claramente definido,
falta la mitad del equipo y por haber no hay ya ni ciudades a las que salvar.
Cierta pausa y desolación era inevitable, al fin y al cabo un trauma así es muy
difícil de superar. Lo que más me gusta de esta parte es cómo los guionistas
alteran el comportamiento y la forma física de nuestros superhéroes para
descolocarnos. De una forma divertida y consistente con la situación que
atraviesan, Los Vengadores ya no son los que eran y seguramente jamás lo
vuelvan a ser. Hay cierto componente melancólico en esta parte, más aún cuando
Ant-Man introduce la idea de los viajes en el tiempo; una excusa bien traída
para hacer un recorrido por los “greatest hits” de estos 11 años de películas.
Y hablando de viajes en el tiempo,
esta es para mí la parte más floja e inconsistente de la narración. ¿Por qué?
Primero, porque este concepto ya está muy visto en el cine y por lo tanto la
exigencia es máxima. Los guionistas Markus y McFeely tenían que sentar unas
bases a partir de las cuales construyeran una lógica interna, lo
suficientemente comprensible y coherente para que los espectadores la
aceptásemos y la entendiésemos. Desgraciadamente, pasan muy de puntillas por
esta parte, gastando más metraje en hacer chascarrillos que en explicar cómo se
regirán estos viajes temporales. Segundo, porque introducir esto en una
película que ya de por sí tiene tantas historias y personajes cruzados, es una
auténtica temeridad. Cierto es que la jugada les salió bien pero aún así,
lastra el ritmo de la cinta y provoca desconcierto entre el público más despistado;
McFeely y Markus deben creer que todos entramos a la sala con los deberes
hechos, habiendo repasado las últimas cinco o diez películas, cuando no es así.
Yo y muchos nos perdimos entre tantas líneas temporales, gemas del infinito y distintos
grupos de personajes. Tercero y último, porque algunos de estos grupos flaquean
mucho, como por ejemplo el formado por Thor y Mapache, donde el primero sigue
demasiado inmerso en su etapa “Gran Lebowski” como para tomarse las cosas en
serio –lo único que se toma en serio es la birra–. Intentaron crear mucho drama
entre Thor y su madre, interpretada por Rene Russo, pero falló estrepitosamente
porque Chris Hemsworth no tiene mucho con lo que trabajar –y tampoco se le da
muy bien el drama–. El shock que nos llevamos al verlo de primeras ya se ha
esfumado y tan sólo quedan los momentos burlescos y la nada discreta prótesis
que lleva. Natalie Portman también aparece cinco segundos, por decir que estuvo
allí, pero no hay ningún momento romántico-dramático entre ambos que justifique
su aparición. Por otra parte, el segundo que más ha cambiado es Hulk, que se ha
fusionado con Bruce Banner para convertirse en lo que yo apodo “Hulk Banner”,
un híbrido que guarda la fuerza del monstruo verde y la inteligencia del
doctor. Un recurso atrevido y arriesgado que funciona bien, aunque puede llegar
a decepcionar el hecho de que ya no vaya por ahí sembrando el caos, lo que
comúnmente se conoce como gatillazo. Es la última gran batalla de Los
Vengadores y dos de los integrantes más poderosos están desaparecidos; buena
idea, aunque quizá merecieran tener su minuto de gloria.
Afortunadamente, en este tramo
tenemos las líneas argumentales de Tony Stark
y Viuda negra/Hawkeye para mantener la cosa a flote y lo consiguen. La
química entre Johansson y Renner está más alta que nunca y su relación en
pantalla es de lo mejor a nivel humano que se ha podido ver a lo largo de estas
22 películas. No es casualidad que fueran los elegidos para ir al Planeta
Vormir –que siempre que lo pronuncio, recuerdo a Boromir–, ya que uno de los
dos tenía que morir para crear ese impacto dramático y cerrar ese amor
platónico que se traían ambos. Me mosqueó que Nébula no les avisara antes pero
lo dejo pasar porque, cuando tienes una única oportunidad para salvar a la galaxia,
es normal que se te pase cerrar el gas. Son detalles como estos –la falta de
explicación de los viajes en el tiempo, el comportamiento cansino de Thor,
etc.– los que para mí alejan a Endgame de un 10 pero es muy difícil clavarlo
todo con exactitud.
Después de mucho fan service –puede
que demasiado para algunos– con momentazos como la pelea entre los dos Capitanes
América o el regreso al escenario de la primera entrega de Los Vengadores en
2012, nuestros héroes consiguen todas
las gemas del Infinito, excepto una.
Iron Man, Capitán América y Ant-Man
han perdido la oportunidad de recuperar el Teseracto, así que se les ocurre una
idea para ir aún más atrás en el tiempo, a los años 70, cuando dicha gema
estaba almacenada en una base secreta de los EE.UU. La idea en sí es genial
pero la pregunta es inevitable: ¿por qué no fueron a por el Teseracto cuando
este era más sencillo de robar y sí cuando yacía en el epicentro de una batalla
descomunal? Hulk podría haber recuperado la gema del tiempo y el resto ir de
primeras a esa base secreta a recuperarlo. Evidentemente, si hubieran hecho
esto no hubiera habido pelea entre los dos Capitanes y la película habría
durado diez o quince minutos menos, así que se puede entender esto. Esta escena
de la base militar es crucial para darle cierre a la historia paternofilial de
Tony Stark. Si hasta ahora no estabas seguro de si iba a morir o no, tras este tierno momento ya no quedaban dudas. No
obstante, con lo que me quedo de esta secuencia es con el pelazo/peluquín que
se gasta Michael Douglas.
Y hablando de despedidas, La Viuda
Negra se despide de Los Vengadores, sacrificándose para recuperar otra gema y
poder así salvar a la humanidad. La disputa entre ella y Hawkeye es de lo mejor
y de lo más sorprendente que ocurre en la película: la lógica me decía que
Barton tenía que sobrevivir, ya que él tiene una familia esperándole, pero
Johansson es uno de los pesos pesados del UCM y matarla a mitad de película
resultaría cuanto menos atrevido. Al final, tras muchas flechas lanzadas,
patadas recibidas y varias despedidas en falso, La Viuda Negra se convertía en
la primera baja de Endgame. Hay quienes piensan que el UCM la desaprovechó,
privándola de la oportunidad de tener su película independiente y, aunque estoy
de acuerdo, creo que su historia se desarrolló satisfactoriamente a lo largo de
los años y su muerte resulta emotiva. Es la despedida perfecta para un
personaje que mirándolo bien, tampoco tiene mucho más recorrido en el UCM.
Con esto regresan todos nuestros
héroes: Iron Man, Hulk, Capitán América, Thor, Mapache, Ant-Man, Máquina de
Guerra, Hawkeye y Nébula. Cada grupo trae consigo su respectiva gema pero
llegado este momento ya sabemos que uno de los integrantes es un agente doble,
lo cual le resta impacto a lo que estaba a punto de ocurrir. Efectivamente, el
agente doble al que me refería es Nébula, uno de los personajes más curiosos y
sui generis de este UCM, que se había pasado del bando de Thanos al de Los
Vengadores pero que, al hacer el viaje temporal, no regresa su versión buena
sino la mala. Todo esto resulta un tanto confuso y creo que fue un error
mostrarnos las cartas tan pronto. Me explico: cuando ella y Máquina de Guerra
viajan para recoger otra de las seis gemas, los guionistas nos informan
enseguida de que el Thanos del pasado –y por tanto Nébula y Gamora– anda detrás
de ella también. Una vez conocemos esto, sabemos que Thanos querrá introducir a
su Nébula como un caballo de Troya en nuestro grupo de héroes. En mi opinión,
hubiera sido mucho más efectivo si nos lo hubieran ocultado y nos revelaran la
sorpresa justo en el momento en el que Thanos viaja con su nave al presente
para destruir la nueva base de Los Vengadores. Más que un problema, me parece
una oportunidad perdida de darle más emoción y efecto sorpresa al filme.
Luego llega la batalla final y aquí
hay poco que decir. La sensación que transmite el último acto es el mismo que
en la batalla decisiva de sagas como El Señor de los Anillos o Star Wars; es el
mismo tipo de emoción que nuestros padres sintieron con la toma de Aqaba en
Lawrence de Arabia, con La caída del imperio romano, Khartoum, Espartaco o la
carrera de cuadrigas de Ben-Hur. Es ese tipo de epicidad que sólo se puede
replicar en una gran sala de cine llena de gente tan absorta en la acción que
incluso se han olvidado de las palomitas. Por supuesto, siempre se le puede
buscar fallos, como por ejemplo: un ritmo demasiado acelerado que en ocasiones
no nos deja apreciar la acción con claridad o cierto oportunismo a la hora de
encontrar la furgoneta de Scott Lang. Sin embargo, creo poder afirmar sin temor
a equivocarme que nadie, repito nadie, se percató de esto mientras la estaba
viendo en la sala, sino pasadas unas horas y analizándola fríamente. En mi
opinión, este tipo de experiencias fantásticas no resisten semejante análisis
racional –siempre podremos encontrar un error o un fallo de lógica si nos
ponemos puntillosos– ya que no fueron concebidas para ello; si queremos
realismo, Vengadores: Endgame no es nuestra película. Béla Tarr, Skolimowski, Haneke
o Kim Ki Duk encajan más en este estilo.
Tras la batalla llega el duelo y
este es especialmente conmovedor. Y es que Robert Downey Jr. y su Iron Man han
sido los verdaderos artífices de todo este show llamado UCM; sin su carisma y
su desparpajo, los espectadores jamás habríamos conectado con este universo
cinematográfico como lo hicimos. El fue el primero al que Nick Furia contactó
con la iniciativa vengador y, como buen líder, también fue el último en salvar
a la Tierra de su destrucción. Tony Stark sí tenía corazón y no era frío como
el metal; los hermanos Russo se encargaron de hacérnoslo saber a lo largo de Endgame
–primero con el dolor que siente por la muerte de Spiderman, luego presentándonos
a su mujer e hija y por último, en el reencuentro con su padre–. Vengadores:
Endgame es, en definitiva, una despedida a la altura de la leyenda del
celuloide en la que se ha convertido el hombre de hierro, así como un homenaje
a todos los aficionados que compraron una entrada de cine para ir a ver
cualquiera de estas 22 películas. Gracias a todos, el cine os quiere 3000.
English version
It's been a while since Avengers: Endgame premiered and after making the
review without spoilers, that you can read on the blog, I think it's time to do
an in-depth analysis of this overwhelming Hollywood blockbuster. This latest
installment of the Avengers is probably the greatest effort of the American film industry to attract people to the movie theatre and I can confirm, without fear
of being wrong, that it has accomplished its mission, raising more than a
billion worldwide in its first week of release. Having said that, let's dive
into the movie!
In contrast with Infinity War’s epic and dramatic ending, which took
everyone’s breath away, the Endgame’s tale begins quietly and peacefully on the
farm of Clint Barton / Hawkeye, who is instructing his daughter in the noble
art of archery. However, as Gandalf would say in The Lord of the Rings, it’s the
deep breath before the plunge. Soon after, his entire family vanishes, meaning
that they were victims of Thanos' fearsome snap. This is a very interesting
scene to show us the other side of the coin, the most human and tragic side
that often goes unnoticed in this type of superhero movies; beyond the fallen
heroes, there were millions of families and beloved ones that disappeared due
to Thanos. Such a short scene but so necessary to make us care for the main
characters and their mission.
Once the introduction is over and the opening credits are gone, the Russo
brothers go straight to the point –or rather straight to the
Iron Man…okay, enough bad jokes for now– showing us Tony Stark, who
is lost in space, malnourished and desperate, awaiting his death with
resignation. However, Captain Marvel appears out of nowhere to save him and
Nebula in one of the convenient moments of the script that we overlook because,
fuck, Tony Stark has survived –as we expected, really.
We can ask many questions, for example, how did Captain Marvel know where the
ship was? If she knew it all along, what took her so long to rescue them?
However, I think that satisfying feel of watching Tony meeting with Captain
America and the crew again compensates this little plothole.
On the other hand, I must say that Captain Marvel’s role in this movie felt
contrived and completely unnecessary, begging the question of why the hell did
Marvel rush her character so soon, when they could have let her lead the
upcoming phase much like Iron Man did in MCU’s beginning. Her solo movie
premiered barely over two months before Endgame, so we haven’t had time to know
her yet, to let her grow on us or even give her character some emotional depth.
It all feels way too rushed and I believe Marvel movies’ CEO Kevin Feige made a
big mistake introducing her so late in the game. I only hope they can fix it in
the upcoming installments.
Coming back to the action, shortly after arriving at the new Avengers’
base, we witness a heated face-off between Captain America and Iron Man; meanwhile,
Nebula and Rocket Raccoon find the place where Thanos is hiding with the
Infinity stones. The Avengers go there and kill him without hesitating but not before
Thanos tells them that he has destroyed the Infinity stones once and for all. Now
there’s no way back. This is the moment where Endgame’s script makes its statement:
forget Infinity War, Thanos is not the main villain anymore, now the real
challenge is to find a way to reverse his mess.
Looking back at the beginning of the movie, the Russo brothers spend much
of it giving us multiple slaps: first with the unexpected opening scene, then
with Captain America and Iron Man’s confrontation and now Thanos’ death. Now our
heroes are even more borken than they were before, if that was even possible.
They have lost all hope and this is exemplified by Thor’s gestures and
behaviors. They fucked it up for good this time.
Five years later, Captain, Thor, Tony and co. have parted ways; some attend
meetings with veterans, some have founded a family, others keep fighting crime
and Thor, well…he spends his time playing videogames and drinking gallons of
Asgardian beer –who would tell that a superhero and a nordic mythology figure
would also go through the middle age crisis–.
I admit that since Thanos’ death to almost the final sequence of the movie,
dialogue and character’s relationships seem more important than the action
itself, as there is no clearly defined villain, half of the team is missing and
there are no more cities to save. However, a certain pause due to the
desolation and the trauma suffered was inevitable. What I like the most about
this part is how the writers alter the behavior as well as the physical
appearance of our superheroes in order to confuse and surprise us. I thought it
was a clever idea, executed in a fun way and still consistent with the
situation that they were going through; the Avengers are no longer what they
were and probably never will be again, the sooner we understand this, the
better. There is a melancholic feeling in this part of the movie, especially
when Ant-Man enters the scene and sees what the world has become. Later on, he introduces
the idea of time travel, a well-worn excuse to take us for a ride through the
"greatest hits" from these 11 years of movies.
Speaking of time travel, this is for me the weakest and the most
inconsistent part of the plot, for several reasons. First, because this concept
has been used a lot throughout the history of movies and therefore the we
expect something refreshing, which we don’t find. Screenwriters Markus and
McFeely had to lay a foundation upon which they could make time travel understandable
and cohesive enough for viewers to accept it. Unfortunately, they don’t explain
anything, spending more time on making jokes than letting us know how these time
trips work. The problem here is that the audience gets lost easily, as we don’t
really get what’s happening or why; we must accept it but we aren’t convinced.
Second, introducing this idea into a film that has so many subplots and
crossed characters is completely crazy. Yes, it’s true that they managed to do
it but still, time traveling slows down dramatically the pace of the story,
creating confusion amongst those clueless
viewers that aren’t die hard fans of the MCU. Maybe McFeely and Markus believe
that we all go in to see the movie having reviewed the last five or ten Marvel
movies but it’s often not the case. Many of us got lost with so many different time
lines, places, Infinity stones and groups of characters.
Third and last, some of these groups are very weak compared with others,
such as the duo formed by Thor and Rocket Raccoon, where the former is too deep
in his "Big Lebowski" persona to take things seriously –the only thing
that is serious for him is finding beer. They tried to build up some drama
between Thor and his mother, played by Rene Russo, but they failed miserably because
Chris Hemsworth doesn’t have much to work with and he is not very good at doing
drama either. By now, the shock that we got when we saw fat Thor for the first
time is no longer there and only mockery and the obvious prosthetic belly that
he carries everywhere are left. Natalie Portman also appears for five seconds,
just to say hello and leave; a weird appearance that is never justified and is
some forced fan service.
On the other hand, apart from Thor, the other character that has changed
the most is Hulk, who has merged with Bruce Banner to become what I call
"Hulk Banner", a hybrid that keeps the strength of the green monster
and the intelligence of the doctor. A daring and risky idea that works well in
the movie, though it may disappoint some fans who were expecting to see him destroying
everything he touched –this would be the equivalent of losing an erection while
having sex. It is the last great battle of the Avengers and two of the most
powerful members of the bunch are missing.
Fortunately for us, we got Tony Stark’s and
Black Widow/Hawkeye’s storylines to keep the flow going. The chemistry between
Johansson and Renner in this movie is higher than it ever was and their
relationship on screen is the best on a human level that we’ve seen throughout
these 22 films. It’s not a coincidence that they were chosen to go to Planet
Vormir, since one of the two had to die, creating that dramatic tension needed
and bringing a nice, emotional closure for the two of them.
A lot of fan service, time traveling and stone collecting later, full of
great moments such as the fight between the two Captain Americas
or the return to that first Avengers installment from 2012, our heroes
finally come back with all the Infinity stones…except one.
Iron Man, Captain America and Ant-Man have missed the opportunity to
recover the Tesseract, the Infinity stone stuck in 2012 New York, so they come
up with an idea to go further back in time, to the 70s, when said stone was
stored in a secret US military base. The idea itself is great but the question begs
itself: why didn’t they go back to the 70s in the first place? Hulk could’ve
recovered his stone and the rest could’ve gone to that secret base to retrieve
the other one –maybe I’m missing out on something. Obviously, if they had done
this there would not have been a fight between the two Captains and the film
would have lasted ten or fifteen minutes less, so it’s understandable. The
scene in the military base is crucial to wrap up Tony Stark's father-son story
and prepare him for his ultimate demise. If you weren’t sure until now whether
he would die or not, after this there were no doubts.
Talking about farewells, Black Widow is another that says goodbye to the
Avengers, sacrificing herself to recover another stone. The dispute between her
and Hawkeye is one of the highlights in the film: my mind told me that he had
to survive, since he’s got a family waiting for him, but Johansson is one of MCU’s
heavyweights as well as a movie star and killing her halfway through the movie
would be surprising to say the least. At the end, after many arrows thrown,
kicks received and several failed attempts of killing themselves, she became
the first casualty in Endgame. There are those who think that the MCU did wrong
by not giving Johansson her own movie, depriving Black Widow of the opportunity
to shine on its own and, although I agree, I believe that her story was nicely developed
over the films and her death makes sense. It was the perfect farewell for a
character that didn’t have much more to do in the MCU unfortunately.
After all this pain and tribulations, our heroes return back to present
time: Iron Man, Hulk, Captain America, Thor, Rocket Raccoon, Ant-Man, War
Machine, Hawkeye and Nebula. Each group brings with them an Infinity stone but,
at this moment, we already know that one of them is a double agent and knowing
this makes less memorable what was about to happen next.
Indeed, the double agent I was talking about is Nebula, one of the most peculiar
characters in the MCU and someone who had gone from the villain’s side to the
hero’s. However, when she does the time travel, it’s not her good version that
returns but the bad one. All this is confusing as hell and I think it was a big
mistake showing this swap of Nebulas. Let me explain: when War Machine and her
travel back in time to get another one of the stones, the movie shows us right
away that the Thanos from the past -and therefore evil Nebula- is also
searching it. Once we know this, we know that Thanos will want to introduce
evil Nebula as a Trojan horse in our group of heroes and we know how it all
ends. Personally, it would have been much more effective if they had hidden
this from us and revealed it just when Thanos travels with his ship to the present
and destroys the new Avengers base. It would’ve been a lot more impactful,
surprising and less confusing than seeing two Nebulas back and forth.
The moment has come, the final battle has begun. This third and conclusive act is all you’d wish in a blockbuster
such as this one. The chills and the adrenaline that runs through your body during
the decisive battle reminds me of The Lord of the Rings or Star Wars; it’s the
same feeling that our parents had when watching for the first time The Battle
of Aqaba in Lawrence of Arabia or Anthony Mann’s The Fall of the Roman Empire,
Khartoum, Spartacus or the chariot race in Ben-Hur. It's that kind of greatness
that can only be experienced in a big movie theater full of people so immersed
in the movie that they even forgot eating popcorn. Of course, you can always
look for flaws and plotholes, like a quick pace that sometimes doesn’t let us
appreciate the battle clearly or certain convenience when finding Scott Lang’s van
brand new. However, I’m sure that nobody, I repeat, nobody noticed this while watching
it.
After the battle comes the mourning and this one is especially moving.
Robert Downey Jr. and his Iron Man have been the true architects of this whole show
called MCU; without his charisma and self-confidence, we would’ve never been as
interested as we were. He was the first that Nick Fury approached with the Avenger’s
initiative and, as a good leader, he was also the one that save the Earth one
last time. Tony Stark did have a heart and it wasn’t cold as metal; The Russo
brothers took it upon themselves to let us know throughout Endgame -first with
the guilt he feels for the Spiderman’s death, then introducing us to his wife and
daughter and finally, in reuniting with his father. In short, Avengers: Endgame
is a farewell that lives up to the modern film legend that Iron Man has become,
as well as a tribute to all the fans who bought a movie ticket to watch any of
these 22 Marvel movies. Thank you all, the cinema loves you 3000.
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